Zwartboek

Zwartboek filmposter

Dat de sfeer in het museum uniek is, heeft zich in het verleden bewezen, omdat de boerderij zich goed leende voor zowel film- als foto-opnamen.

Voor de Nederlandse film Zwartboek uit 2006, onderscheiden met drie Gouden Kalveren, van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven zijn enkele scènes opgenomen in de museumboerderij.

Regisseur Paul Verhoeven was zeer gecharmeerd van onze stolpboerderij en vond de voorkamer en de zolder een dermate authentieke sfeer uitademen, dat dit de meest geschikte locatie voor de binnenopnamen voor de film was.

Een leuk idee dat wereldwijd zoveel mensen het interieur van onze stopboerderij te Hoogwoud op het witte doek hebben gezien. Het was apart om het museum in een andere hoedanigheid te zien, met camera’s, belichting, kleedkamers en acteurs.

Bekijk hieronder de scene in de voorkamer van de museumboerderij in de film Zwartboek.